Det er vigtigt, at både børnene og de voksne omkring børnene får en forståelse af den digitale teknologis byggeklodser, så de kan gå kritisk og analytisk til udviklingen og blive skabere af den digitale teknologi – fremfor blot at være brugere af den
It og digitale teknologier er nødvendig for viden i fremtiden: Derfor er det også nødvendigt, at børnene tilegner sig viden og færdigheder, der sætter dem i stand til at udvælge og anvende de rigtige værktøjer og teknologier for at opnå den viden, de får brug for.
Der skal være en målrettet kompetenceudvikling for det pædagogiske personale på flere niveauer, dels ift. tekniske kompetencer og dels kompetencer i forhold til at arbejde pædagogisk og didaktisk med it og digitale teknologier.
Der skal være et øget fokus på bevidstgørelse af, hvordan vi arbejder med digitale teknologier, digital dannelse og digitale kompetencer på den enkelte skole og dagtilbud.
Et digitalt lederskab skal sikre, at rammer og retning af brug af it og digitalteknologier fremstår tydeligt på den enkelte institution/skole.
Det pædagogiske personale skal være i besiddelse et fælles "minimumskompetencesæt" af digitale færdigheder, så de er i stand til at øge børnenes digitale kompetencer.
”Læringsambassaden” har en central funktion ift. kompetenceudvikling af og inspiration til det pædagogiske personale.